طرز کار یخچال بدون برفک

روش کار یخچال بدون برفک

بطور یقین اگر شما از یک یخچال قدیمی استفاده کرده باشید و یا حتی یخچال و فریزر های کوچک خوابگاهی شاهد برفک هایی در اطراف کویل که فریزر را سرد نگه می دارد بوده ایدو این نوع برفک را خوب می دانید و میشناسید. در یخچال های اینچنین اگر شما به مدت طولانی دست با آن نزنید برفک می تواند تا اندازه ی ۶ اینچ هم ضخیم شود. همین امر موجب می شود تا فضایی برای قراردادن مواد غذایی در فریزرنماند . به دلیل همین امروزه همه بانوان به دنبال یخچالی هستند که بدون برف بوده و همچنین مشکلاتی برایشان به همراه نیاورد. در این مقاله با روش کار یخچال بدون برفک و عیب یابی آن آشنا خواهید شد.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

علت تشکیل برفک در فریزر یخچال

 برفک وقتی ایجاد می شود که بخار آب کویل های سرد را گرم کند و بخار آب متراکم تبدیل به آب مایع  شود. به طور مثال قطره های آب روی لیوان چای سرد در یک روز تابستانی را تصور کنید. به نوعی همین امر نشان دهنده ی بخار آب در هوای متراکم می باشد.همین اتفاق هم  بر روی کویل های فریزر سرد می افتد  تا به جز وقتی آب متراکم روی کویل بلافاصله متوقف شود.

معرفی بخش های اصلی یخچال های بدون برفک :

1.  تایمر
2. کویل گرمایشی
3. سنسور دما

نحوه عملکرد این سه بخش اصلی این گونه است که : در هر۶ ساعت یا بیشتر ، بخش اول یعمی تایمر در بخش دوم یعنی کویل گرمایشی می چرخد و باعث می شود که کویل گرمایشی در میان کویل فریزر بپیچد. با اینکار  سیستم گرمایش  یخ های  موجود روی کویل را ذوب می کند و وقتی که همه یخ ها ذوب شدند سنسورموجود دما افزایش دمای حرارت بالا ۳۲ درجه ی فارنهایت یعنی 0درجه سانتی گراد  را حس می کند. و در آخر سیستم گرمایش را خاموش می کند. نکته قابل توجه اینکه در همه ی یخساز ها از یک کمپرسور مخصوص استفاده می کنند ، چرا که این کمپرسور های یخچال  با گاز فریون کار می کنند.در ادامه می خواهیم اشاره ایی به نحوه کار کرد یخچال فریزر های قدیمی بپردازیم:

مراحل عملکرد یخچال فریزر های قدیمی یا همان دیفراست:

۱- موتور یخچال، گاز مخصوصی را فشرده می کند.

۲- گاز فشرده، توسط موتور را در کانالی در داخل محفظه یخچال، آزاد می شود

۳- با آزاد شدن گاز،باعث می شود که حجم آن افزایش  پیدا کند. از طرفی دمای آن به شدت کاهش  یابد، این کار سبب سرد شدن فضای داخل یخچال می شود.

۴- بعد از سپری شدن مراحل بالا گاز آزاد شده از طریق لوله به موتور  مجدد بازمی گردد تا دوباره فشرده شود. و در مراحل بعد مورد استفاده قرار گیرد.

۵- در نهایت  بخار آبی که در فضای یخچال به دلیل غذا ها، میوه و یا حتی به دلیل بخار آب استاندارد در هوا روی کانال سردکننده ای که در داخل یخچال  وجود دارد به یخ تبدیل می شود و به مرور زمان برفک یخچال را به وجود می آورد.

معرفی یخچال دیفراست و معنی دیفراست چیست ؟

 همانطور که میدانید دیفراست به معنی برفک زدایی می باشد. به طور خلاصه  اگر بخواهیم به آن اشاره ایی کنیم در واقع عمل دیفراست ، عملی است که برای ذوب کردن برفک‌های پنل خنک‌کننده  در برخی از سیستم‌هایی مانند سیستم یخچال انجام می‌شود. که این امر سبب جلوگیری از به وجود آمدن  برفک که به دلیل وجود رطوبت امکان‌پذیر نیست به خاطر همین با عمل دیفراست برفک‌ها را از بین می‌برند.

مجموعه اطمینان سرویس با بهره گیری از متخصصین مجرب و حرفه ای آماده ارائه خدمات تعمیر مایکروویو٬ تعمیر هود٬ تعمیر اجاق گاز و تعمیر تمام لوازم خانگی در محل شما می باشد.

طرز کار یخچال بدون برفک - روش کار یخچال بدون برفک - عیب یابی یخچال بدون برفک
روش کار یخچال بدون برفک – عیب یابی یخچال بدون برفک

معرفی یخچال نوفراست و عملکرد آن 

 برای شروع به خود کلمه نوفراست می پردازیم.  این کلمه از واژه انگلیسی NoFrost می آید. و معنی آن بدون برفک می باشد. همانطور که گفتیم با توجه به معنای کلمه در یخچال های بدون برفک یا همان  نوفراست برفکی در داخل یخچال مشاهده نخواهید کرد. اما بهتر است اشاره کنیم به این موضوع که  این بدان معنا نیست که  اصلا هیچ برفکی وجود ندارد. در طراحی  این مدل یخچال‌های نوفراست در واقع رادیاتورهای خنک کننده یا همان کویل اواپراتور را توسط یک روکش پوشانده اند تا در دید نباشد. تعمیر ماکروویو از خدمات تخصصی مجموعه اطمینان سرویس می باشد در صورت نیاز به خدمات با ما تماس بگیرید.

به همین ترتیب هوای خنک  به کمک  فن به داخل کابین هدایت می‌شود. همچنین  به شکلی طراحی شده‌ که برفک حاصل از رطوبت، به کمک  دستور برد الکتریکی یا همان تایمر با روشن شدن المنت برفک‌ها آب می‌شوند. از طریق یک مسیر به یک محفظه روی کمپرسور هدایت می‌شود و در ادامه در آن محل  نیز توسط گرمای کمپرسوریا همان موتور یخچال تبخیر می‌شود. همین اگر موجب می شود تا کمپرسور نیز خنک شود. اینگونه می شود که شما هرگز در سیستم بدون برفک یعنی نوفراست هیچ برفکی مشاهد نمی کنید. حال اشاره ایی داشته باشیم به این موضوع که چرا ذوب شدن و نبودن برفک برای یخچال امری حیاتی به شمار می آید ؟

دولیل این موضوع را حیاتی می کند :

  1. وقتی که لایه‌های برفک  روی لوله‌ها خنک‌کننده که به نوعی حکم عایق انتقال برودت می باشد. همچنین اینکه کوجب می شود ضریب انتقال برودت کاهش  یابد که در مقابل شاهد کم شدن سرما می شویم.
  2. از طرفی وجود برفک روی لوله ها باعث می شود که مقدار هوای جریانی که از طریق اواپراتورهای فن‌دار انتقال پیدا می کند کاهش یابد . مجدد نتیجه ای که مشاهد می شود کم شدن سرمای یخچال می باشد. 

تفاوت یخچال‌های دیفراست با نوفراست در چه چیز هایی است؟ 

در ابتدا می توانیم به عمل برفک زدایی در یخچال های دیفراست اشاره کرد که بطور کلی به دو صورت انجام می شود:

برفک زدایی دیفراست به صورت دستی:

عملیات برفک زدایی در مدل دیفراست دستی، بطور کلی به عهده کاربر یخچال می باشد که قبل ازانجام این کارباید مواد غذایی را از داخل یخچال خارج کند. دو شاخه یخچال رااز برق را بکشد و چند ساعتی را منتظر بماند تا برفک های یخچال ذوب شود.در این مدل از یخچال ها زحمت زیادی برای آب کردن برفک ها صرف می شود. و همچنین از طرفی احتمال فاسد شدن برخی از مواد غذایی به دلیل ماندن در محیط بیرون از یخچال در طولانی مدت وجود دارد. به این دلایل، این مدل یخچال ها طرفدار زیادی ندارند .

دیفراست اتوماتیک:

عملیات برفک زدایی در مدل دیفراست اتوماتیک به این نحوه است:

که هر چند ماه یک بار دکمه دیفراست را می زنید. بدون اینکه نیاز به خارج کردن مواد غذایی باشد، موتور یخچال به طور اتوماتیک خاموش می شود. المنت آن قسمت، باعث آب شدن برفک ها می شود. سپس به مخزنی که در بالای موتور قرار گرفته ریخته شود،و در ادامه آب ریخته شده در مخزن هم  با حرارت موتور تبخیر می‌گردد.

 و اما عملیات برفک زدایی در یخچال‌های نوفراست

انجام عملیات برفک زدایی در یخچال‌های نوفراست همانطور که گفتیم به صورت اتوماتیک  می‌ باشد. بهتراست که بگویم که در نتیجه برفکی تولید نمی شود. به همین خاطر نیاز ندارد که  طولانی مدت یخچال را خاموش کنید. یا حتی نگران برفک‌زدایی بصورت دستی  باشید. چراکه  یخچال‌تان همیشه تمیز و بدون برفک است و نکته بسیار مهم این که در این  نوع سیستم  ها به دلیل انتقال سرما توسط فن در تمام کابین سرما  به صورت کاملا یکنواخت‌ و مطلوب‌ است. با داشتن این خصوصیات وویژگی های خوب است که علاقه مندان بسیاری دارد .

عیب یابی مشکلات یخچال های بدون برفک

برای عیب یابی یافتن عیب و مشکل یخچال بدون برفک ،باید اطلاعات کافی داشت و دقت کافی هم به هر کدام از مسائل مربوطه را داشت به همین منظور در این مقاله به یک سری از یخچال ها  مثل: یخچال الکترو استیل ، و امرسان و …اشاره می کنیم که همه آنها با تفاوت های کوچیک شبیه هم هستند .

عیب یابی در سیستم های یخچال بدون برفک

برای پیدا کردن  ایرادات در سیستم  بدون برفک وقتی  که  بخش اوپراتور پایین برفک زده باشد، نشان دهنده این است که  سرمای یخچال ازبین رفته ، از همین رو می توان حدس زد که این ایراد از چندین بخش میتواند باشد ، این بخش ها از قبیل :

۱-  ممکن است المنت یخچال باشد در این صورت:

 با توجه به این که گزینه اول ممکن است مشکل از المنت یخچال باشد ، این مشکل زمانی اتفاق می افتد که اگر این قسمت به خوبی گرم نشودو یا ایراد داشته  باشد همچین مشکلاتی به وجود می اید ، برای تست کردن سالم و یا معیوب بودن آن را بطور مستقیم به برق وصل می کنیم تا اطمینان حاصل شود. 

۲-گزینه بعدی می تواند ایراد از فن یخچال باشد در این صورت:

 همانطور که میدانید فن داخل فریزر  قرار دارد و لی در برخی  از مدل های یخچال اگر فن پشت موتور خوب کار نکنند دچار چنین مشکلاتی می شوید.مثل مدل یخچال الکترواستیل

۳-مورد دیگر که مانند ساعت عمل می کند به نام تامیر:

 همانطور که گفته شد وجود این قطعه در یخچال همانند یک ساعت زنگی نقش ایفا میکند. البته لازم به ذکر است که در برخی از یخچال ها سیکل تایمی آین قطعه متفاوت می باشد. در بعضی از این دستگاه ها  در هر سیکل ۶ ساعت ولی در برخی دیگر حدودا ۲۰ دقیقه ، نحوه ی عملکرد آن هم به شکلی است که بعداز تایم گفته شده متناسب با نوع یخچال خودرا روی المنت انداخته تا برفک زدایی یخچال انجام شود. اگر تایمر خراب باشد که معمولا خرابی تامیر با هرز شدن چرخ دنده ها و یا خرابی در قسمت موتور این قطعه به وجود می آید. نکته قابل ذکر : در بعضی از مدل های یخچال چون امرسان این قطعه به صورت یک بردالکترونیکی تعبیه شده و هیچ شباهت مکانیکی ندارد.

۴-آخر موردی که میتوان به آن اشاره کرد ترمودیسک:

در طراحی یخچال های بدون برفک قبل از اینکه المنت قابل رویت باشد کلیدی سرراه آن قرار گرفته تا بیش از حد المنت در مدار نباشد. که همین کلید به ترمودیسک معروف است. اما در بعضی از یخچال ها مانند:  امرسان این قطعه  به صورت سنسور استفاده شده است . ترمودیسک را در نزدیکی لوله برگشت اوپراتور قرار میدهند تا به محض اینکه سرمای یخچال به حد نصاب برسد برق را به المنت بدهد. از طرف دیگر تا وقتی مناسب  المنت را در مدار نگه میدارد  تا موجب سوختگی  قطعات یخچال نشود .

علت ایجاد برفک در فریزر یخچال چیست؟

 برفک وقتی ایجاد می شود که بخار آب کویل های سرد را گرم کند و بخار آب متراکم تبدیل به آب مایع  شود.

معنی دیفراست چیست؟

دیفراست ، عملی است که برای ذوب کردن برفک‌های پنل خنک‌کننده  در برخی از سیستم‌هایی مانند سیستم یخچال انجام می‌شود. که این امر سبب جلوگیری از به وجود آمدن  برفک که به دلیل وجود رطوبت امکان‌پذیر نیست به خاطر همین با عمل دیفراست برفک‌ها را از بین می‌برند. به همین دلیل به یخچال های قدیمی یخچال های دیفراست نیز می گویند.

2/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.