انواع صدای یخچال و علت آن

انواع صدای یخچال و علت آن

حتما برای شما هم پیش آمده است که یخچال و فریزر منزلتان بعد از مدتی به سر و صدا بیفتد. صدای یخچال می تواند به تنهایی سکوت منزل را از بین ببرد و حتی اگر صدای بلندی نداشته باشد باز هم موضوعی کلافه کننده خواهد بود. به طور معمول یخچال ها بعد از مدتی به سر و صدا می افتند. این مدت زمان با توجه به مدل و شرایط سلامت یخچال کم و زیاد خواهد بود. در ادامه به بررسی انواع صدای یخچال و علت و رفع آن می پردازیم.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

بهتر است برای جلوگیری از به صدا افتادن یخچال، به شکل دوره ای توسط یک متخصص بررسی شود و در صورت نیاز تعمیر و سرویس لازم انجام گیرد. در این مقاله می خواهیم به دلایل ایجاد صدای یخچال و همینطور راه های برطرف کردن آن بپردازیم. با ما همراه باشید. فارغ از مدل یا برند یخچال و همینطور ایرانی و یا خارجی بودن آن، ما سعی کرده ایم تمام دلایل را در این مقاله مطرح کنیم. هر صدایی حتی کم، می تواند زنگ خطری باشد که اگر به آن رسیدگی نشود یخچال شما را دچار مشکل بزرگتری کند.

شناسایی انواع صدای یخچال و علت آن

۱- صدای موتور یخچال

موتور یخچال در حالت عادی صدا دارد که البته این صدا معمولا کم است. اما ممکن است پس از مدتی این صدا بیشتر شود. که بهتر است سریعا مورد بررسی قرار گیرد. معمولا موتور یخچال در قسمت پایین یخچال و به سطح کف بدنه یخچال پیچ می شود که گاهی برای جلوگری از لرزش بر روی لرزه گیر پیچ می شوند. تغییر صدای موتور می تواند به دلیل شل شدن پیچ های مربوطه در طی زمان و بر اثر اتومات های مکرر باشد. به دلیل مهم بودن موتور یخچال، لازم است که این مورد توسط یک متخصص بررسی شود. تعمیر مایکروویو از خدمات تخصصی مجموعه اطمینان سرویس می باشد در صورت نیاز به خدمات با ما تماس بگیرید.

۲-صدای تق تق (شبیه صدای قولنج)

این صدا برای همه ما آشناست، به این دلیل که یک صدای عادی بوده و جای نگرانی ندارد. این صدا می تواند به دلیل انجام عمل برفک زدایی و گرم و سرد شدن المنت ها باشد. گاهی این صداها از لوله های پشت یخچال می باشد. فومی که بین بدنه و لوله قرار داشته فرسوده شده باشد. اگر صدا بیش از حد معمول زیاد شود باید توسط یک متخصص بررسی شود.

۳- صدای بیش از حد کمپرسور

کمپرسور های یخچال یه شکل معمول صدای یکنواختی دارند. اگر این صدا بیشتر شود نیاز است تا یک تکنیسین حرفه ای کمپرسور یخچال را بررسی نماید.

۴- صدای زوزه از سمت لوله های گاز یخچال

گاز مبرد جهت خنک کردن دمای یخچال، دائما در کمپرسور و لوله های در حال چرخش است. گاهی بر اثر فرسودگی و یا کیفیت پایین لوله ها، خوردگی ها و یا رسوباتی در طول مسیر حرکت کرده و در قسمتهایی مانع از عبور گاز کبرد می شود. در این صورت گاز مبرد صدایی شبیه به زوزه ایجاد می کند. این مشکل باید سریعا توسط تعمیرکار متخصص رفع شود زیرا می تواند به کمپرسور فشار زیادی وارد کرده و مانع از خنک شدن دما یخچال شود.

۵- صدای لرزش از قسمت های داخلی

گاهی صدای لرزش از داخل یخچال شنیده می شود. این مشکل می تواند به دلیل عدم جایگیری صحیح طبقات صورت بگیرد. اگر طبقات داخلی و درب به شکل صحیح در قسمت های مخصوص نصب نشوند با هر اتومات یخچال به لرزش در می آیند. اگر بر روی آنها شیشه و ظروف چینی قرار بگیرد این صدا چند برابر شنیده خواهد شد.

۶- صدای بدنه یخچال

بعضی از صداها و یا لرزش ها ارتباطی با طبقات نداشته و مربوط به بدنه ی یخچال است. گاهی به دلیل تراز نبودن یخچال و هموار نبودن سطح زمین این صدا بوجود می آید. می توانید با جابجایی و یا استفاده از پایه های مخصوص یخچال را تراز نمایید.

۷- صدای فن خنک کننده

فن خنک کننده موتور که در برخی از یخچال ها مورد استفاده قرار می گیرد صدای یکنواخت و کمی دارد. ممکن است در اثر فرسودگی و یا ایجاد ضربه در جابجایی یخچال این پره ها بشکند. در اینصورت هنگام کار کردن صدای غیرعادی و کمی بلند تولید می کنند. برای بررسی این موضوع و در صورت نیاز تعویض آن می توانید از یک شرکت معتبر در زمینه تعمیر و نگهداری لوازم خانگی راهنمایی بگیرید.

مجموعه اطمینان سرویس با بهره گیری از متخصصین مجرب و حرفه ای آماده ارائه خدمات تعمیر ماکروفر٬ تعمیر هود٬ تعمیر اجاق گاز و تعمیر تمام لوازم خانگی در محل شما می باشد.

انواع صدای یخچال و علت آن
انواع صدای یخچال – بررسی علت و رفع صدای یخچال

۸- صدای یخ ساز یخچال

در صورت ایجاد صدا از داخل یخچال، باید ابتدا محل دقیق آن را پیدا کنید. یخ سازی در یخچال توسط کمپرسور و کندانسور انجام می شود. این روند به طور معمول دارای صدای خاصی است. اما اگر صدا بیشتر باشد ممکن است از قسمت ورودی آب به یخ ساز باشد که این مورد خود می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که باید توسط یک متخصص بررسی گردد.

۹- صدای چکه کردن آب

برای برفک زدایی بعضی از یخچال ها قسمتی در داخل آن تعبیه شده است. برفک ها بعد از آب شدن از این قسمت شبیه به قیف رد شده و بر روی یک سینی در پشت یخچال و کمی بالاتر از موتور یخچال می ریزند. ممکن است این جابجایی برفک های آب شده از قسمت داخلی بر روی سینی پشت یخچال باعث ایجاد صدای چکه کردن آب شده و شما را نگران کرده باشد. این صدا نیز مانند صدای موتور و کمپرسور یخچال یک صدای طبیعی است.

۱۰- صدای سوت ممتد

بعضی از یخچال ها دارای قابلیتی هستند که اگر درب یخچال برای مدت مشخصی باز ماند یک صدای سوت مانندی به صدا در می آید. این صدا برای اخطار و اعلام باز ماندن درب یخچال است که البته جای هیچگونه نگرانی نیز وجود ندارد. به این منظور که به طور مثال اگر فراموش کرده باشید درب یخچال را کاملا ببندید این سوت می تواند به شما اعلام کند.

آیا سر و صدای یخچال به معنی خرابی آن می باشد؟

گاهی سر و صداهای یخچال ناشی از تراز نبودن و یا وجود وسایل بر رو و یا داخل یخچال است که باعث ایجاد این صدا می شود که در این صورت می توان آن را به راحتی رفع کرد. اما گاهی صدای یخچال به دلیل خرابی قطعه و وسیله ای است که در این صورت برای بررسی علت آن باید از یک متخصص کمک بگیرید.

برای بررسی علت صدای یخچال و رفع آن چه باید کرد؟

ابتدا باید دلیل صدای یخچال مشخص شود و سپس نسبت به رفع آن اقدام نمود. برای این کار می توانید با متخصصین شرکت اطمینان سرویس تماس حاصل نمایید تا در محل شما حاضر شوند و مشکل را برطرف کنند.

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.